“Transnational Capitalism in the Colombian Caribbean 1902-1930" (regresar)
Fecha: viernes, febrero 23, 2018 (10:30 AM - 12:30 PM)
Lugar del Evento: Salón 25G2

Conferencia organizada por el Instituto de Estudios Económicos del Caribe, con la participación de Andrew Primmer. Candidato del doctorado en Historia. Universidad de Bristol de Inglaterra.

​Description

In the late 1880s British railway companies were established in Barranquilla and Santa Marta. The Barranquilla Railway and Pier Company and Santa Marta Railway Company both served the export sector, but their development was decidedly different. The SMRC quickly converged with the interests of the banana export sector, whilst the BRPC enabled the continued supremacy of Barranquilla as Colombia’s principle port. Despite these differences, both were quickly dominated by transnational capital, which co-opted the focus of expansion. The SMRC which had been conceived as a link between Santa Marta and the River Magdalena never reached the river, because its expansion was diverted into banana producing lands. Meanwhile, the BRPC focussed its efforts on protecting its stranglehold over the import/export trade of the interior, rather than expanding its operations. This paper explores how the entrance of ‘transnational capitalists’ into the Colombian railway sector inhibited growth of the national railway network and was at odds with the national economic interest.

Nota: La conferencia sería dictada en inglés.

Información de Contacto:
Instituto de Estudios Económicos del Caribe IEEC